Sztuka przyjmowania feedbacku
Czy potrafisz wykorzystać informację zwrotną ?
Dla wielu z nas wyrażenie opinii o innych nie stanowi problemu.
Mówimy co myślimy o pracy kolegi w dziale, zdolnościach naszego dyrektora personalnego lub pasjach przyjaciela za biurka. Mówimy o ich zachowaniu i o tym jak się z tym czujemy. O dobrych lub złych stronach, na które zapewne powinni zwrócić uwagę, zmienić lub poprawić.
Nie krytykujemy za ich plecami. Zależy nam na nich.
Wierzymy, że nasza opinia zmotywuje ich do zmiany i pozwoli stać się lepszymi. Świetnie. Odwróćmy jednak role. Tym razem to my będziemy słuchać informacji zwrotnej. Zobaczmy co z tego wyniknie.
Informacja zwrotna nie działa
Wiemy, że informacja zwrotna jest istotna. Z jej pomocą możemy zrozumieć swoje zachowanie, nawyki i umiejętności (lub ich brak) przez pryzmat konstruktywnej krytyki, spostrzeżeń lub opinii innych.
Niestety z perspektywy osoby, która odbiera informację często ta prawda wyzwala negatywne emocje. Osoba, która słyszy opinię o sobie nie zgadza się nią, nie przyjmuje tego co usłyszała lub nie ufa intencjom nadawcy.
Zdarzają się również tak, że adresat za nadto przecenia komunikat – jego pozytywne lub negatywne znaczenie.
W takich przypadkach informacja zwrotna nie działa dobrze.
Z ostatnich badań wynika, że pracownicy z pokolenia baby boomers chcą otrzymywać oceny w większym odstępie czasu, natomiast millenialsi oczekują feedbacku częściej.
Ja tu rządzę
Jaki jest problem z odbiorem informacji?
Podstawowa – osoba, do której kierowana jest informacja decyduje, czy informację przyjąć, odrzucić lub się z nią zmierzyć.
Umiejętność przyjmowania informacji zwrotnej zaczyna się od zrozumienia i odpowiedniego zarządzania odczuciami jakie ona wywołuje.
Źle przekazana informacja wyzwala silnie negatywne emocje. Często na pozór błaha sugestia może spowodować, że poczujemy gniew i oburzenie.
Stwierdzenia „Nie traktuj tego tak poważnie” lub „Co ty się tak przejmujesz” nie zmieni ani nie poprawi nam humoru.
Zmiana nastroju, Trzy Reakcje
Według Sheil Heen i Douglasa Stoneautorów „Dziękuję za informację zwrotną. Nauka i sztuka przyjmowania komunikatów zwrotnych” informacja zwrotna powoduje zmianę naszego nastroju poprzez uruchomienie trzech reakcji.
Te trzy reakcje są absolutnie naturalne. Nie da się ich uniknąć. Rzadko jednak występują wszystkie razem.
Wyzwalacz prawdy – dotyczy treści usłyszanego komunikatu.
Jeżeli się z komunikatem nie zgadzamy, jest fałszywy lub oskarżycielski czujemy głębokie oburzenie i irytację. Możemy również czuć się skrzywdzeni usłyszaną treścią.
Spóźniłam się raz do pracy to nie znaczy, że będę zostawać każdego dnia po godzinach. Nie może generalizować, że cały czas się spóźnia
Wyzwalacz relacji – dotyczy osoby, która przekazuje nam informacje.
O każdym mamy jakąś opinię. Słysząc to co mówi dana osoba wartościujemy znaczenie komunikatu tzn. możemy zgodzić się z nią w 100% lub go odrzucić, jeżeli uważamy osobę za niekompetentną lub taką która zawsze się czepia.
Kowalski zawsze ma do kogoś pretensje. Tym razem znalazł sobie mnie i sugeruje, że nie rozmawiam z klientami.
Janek ma chyba jakiś problem w tej nowej pracy. Od tygodnia zrzędzi na wszystkich do około.
Wyzwalacz tożsamości– dotyczy tego jaki masz stosunek do samego sobie.
Każda informacja zmienia poczucie tego jak się z nią czujesz i co ona nam robi. Zanim zgodzisz się z nią możesz mieć głowę pełną sprzecznych opinii o sobie – za i przeciw.
Szef ma znów pretensje. Może jednak nie nadaje się do tej pracy.
Rany, jaki jestem super. Sam prezes powiedział mi co robię dobrze, czeka mnie szybki awans.
Im głębsza informacja zwrotna tym trudniej pozostać obojętny i niewzruszony.
Nic się nie stało
Nie powinniśmy udawać, że nic się nie stało. Nie zakopujmy głowy w piasek – to co słyszymy zmienia nasze emocje. Rozpoznajmy je i nazwijmy. Próbujmy nauczyć się je wykorzystać i zrozumieć, co one dają nam w perspektywie wiedzy o sobie.
Nie odrzucaj informacji
Dobrze jest nie odrzucać komunikatu na początku. Zanim rozmówca skończy mówić mieć już strategię odegrania się na osobie. Z drugiej strony pokora nie jest naszą bohaterską tarczą i również nie pasuje do modelu komunikatu zwrotnego.
Zacznij rozmowę,
Spróbuj w miarę możliwości zacząć rozmowę. Zapytaj o szczegóły, doprecyzuj to co usłyszałeś, ustal fakty. Konstruktywna krytyka, jeżeli spróbujesz ją przyjąć, może dużo nauczyć. Aby przyjąć informacje zwrotną warto spróbować przyjąć punkt widzenia drugiej osoby. Co mi chce przekazać? Jaki ma cel? Dobrze jest wyjść ponad słowa krytyki, bo emocje z nimi związane nie są zazwyczaj pomocne.