Coaching dla początkujących
Słowo coaching pochodzi z języka węgierskiego. Była to nazwa miejscowości Kócs w której dorożki przewoziły ludzi z jednego miejsca do drugiego. Takie XV wieczne taxi.
Wiek później ta nazwa zawędrowała do Wielkiej Brytani. Coach to osoba która pomaga studentom w egzaminie. Stąd dziś słowo coaching tłumaczy się jako „korepetycje, trenowanie”.
W latach 70 nazwa przeniknęła do sportu a później do biznesu. Współcześnie, w szerszym kontekście, chodzi o interaktywną pracę człowieka z człowiekiem – coacha i coachowanego – klienta.
Coaching – to indywidualne lub grupowe wsparcie w zmienie zachowań lub podejmowania decyzji.
Istotą coachingu jest pomoc człowiekowi w osiąganiu sukcesów, formułowanych jako indywidualne i osobiste cele.
Coaching wykorzystuje wiedzę psychologiczną związaną z procesem podejmowania decyzji i ich realizowania.
Z coachingu korzystają wszyscy, którzy chcą coś zmienić w swoim życiu, uporać się z jakimś problemem lub rozwinąć się wewnętrznie i nie wiedzą jak to zrobić.
Coach (trener zachowań, trener zmiany) wspiera w osiąganiu sukcesów w najróżniejszych dziedzinach życia. Sukcesy można osiągać nie tylko w sporcie, na scenie czy w polityce. Można je osiągać także w relacjach z ludźmi, rodzicielstwie, w podejściu do własnego zdrowia, w zarządzaniu firmą, w rozwoju zawodowymi osobistym.
Coaching pomaga ludziom w formułowaniu konkretnych i realnych celów, w wyborze najskuteczniejszych sposobów ich realizacji i dokonaniu tego, co jest najtrudniejsze; tego, czego pragną i boją się jednocześnie – zmiany!
Przy czym zmiana ta nie dokonuje się pod kierunkiem, przewodnictwem czy nadzorem coacha. Coach nie kieruje, nie przewodniczy i nie nadzoruje klienta. Jedyne co robi, to kieruje go tam, gdzie będzie mógł odkryć własne możliwości i wykorzystać je według uznania.
Zadaniem coacha jest pomoc klientowi w odkryciu wiedzy, zasobów, umiejętności i możliwości, których w sobie nie dostrzega, a tym samym nie wykorzystuje.
Coach dysponuje narzędziami otwierającymi wewnętrzne bramy, które wydają się zatrzaśnięte raz na zawsze. Udostępnia narzędzia rozwiązujące wewnętrzne supły, które wydają się nierozwiązywalne. Oferuje takie, które otwierają zamknięty dotąd wachlarz własnych możliwości. Dysponuje, udostępnia, oferuje, ale niczego nie każe, niczego nie narzuca. Pokazuje, daje, wspiera – klient bierze i wykorzystuje to, co sam uważa, że jest dla niego dobre.